Kvalitet är bättre än kvantitet; något som inte alltid stämmer för alla men när det kommer till företagande och försäljning är det definitivt något som bör prioriteras mer än vad det gör idag. Visste du att det mest kostnadseffektiva sättet att skapa fler och lönsammare affärer är genom att skapa en bra relation till dina nuvarande kunder än att ständigt kämpa för att skaffa nya kunder? Det blir betydligt dyrare och tar onödig tid som du hellre borde lägga på att utveckla ditt företag.
Ta istället hand om de kunder du redan har och se till att de blir nöjda och får bra service. Få dem att gilla dig och ditt varumärke, få dem att komma tillbaka och få dem att prata om er med deras vänner och bekanta så att även de kommer på besök. Det är det bästa receptet för en lyckad affär. Gör dina bästa kunder till ambassadörer för affären.
Hur ska du då göra för att skapa en bättre dialog och relation med dina kunder?
Dels vara trevlig och hjälpsam när de besöker dig i butiken, men det är ju en självklarhet när man arbetar med kunder. Dock räcker inte det, du måste hitta ett sätt att få kontakt med dem och meddela dem när det händer grejer hos er. För du kommer inte alltid att hinna prata med alla dina kunder och tipsa om nyheter, plagg eller saker som skulle kunna intressera dem. Dessutom vet du aldrig om de kommer att komma tillbaka, hur mycket de än gillade dina grejer så kan de glömma bort din affär och gå tillbaka till sina rutinställen. För att påminna dem om att du finns måste du kunna kontakta dem.
Hur gör du då för att kontakta dem?
Skapa en kundklubb där du kan samla alla dina lojala, trogna kunder på ett och samma ställe. Har de väl gått med i din kundklubb har du indirekt fått ett ”hej, jag gillar er. Jag vill att ni hör av er när ni har erbjudanden eller nya saker på gång ”. Du får tillgång till deras kontaktuppgifter och kan därmed kontakta dem när du vill marknadsföra eller bjuda in till event. Se till att skapa ett bra lojalitetsprogram som gör att du på ett enkelt och effektivt sätt får ut din kommunikation genom alla olika kanaler.
Men kom ihåg att inte spamma med information, då skrämmer du bort dina kunder. Lägg istället upp ett schema och en strategi för att hålla en kontinuitet och kvalitet på dina utskick. Som sagt även här; kvalitet är bättre än kvantitet. Lycka till!